Sposób na zdrowe kości u seniora

To, że człowiek z wiekiem staje się coraz mniej ruchliwy i nie jest tak sprawny jak w okresie swych lat młodości wcale nie stanowi normalnego stanu i naturalnej kolei rzeczy. Generalnie nawet seniorzy mogą mieć układ kostno-stawowy w znakomitej formie, ale żeby tak było, potrzebne są właściwe zabiegi profilaktyczne. Jakie?
O kości warto, aby każdy z nas dbał już w momencie przekroczenia pięćdziesiątego roku życia. Możemy zatroszczyć się bowiem o giętkość kości oraz ich wytrzymałość. To, że wraz z upływem czasu nasz system kostny okazuje się mniej sprawny, to najczęściej wynik połączenia kilku czynników, którym możemy stosownie zaradzić. Mowa między innymi o zmianach hormonalnych ale też i osłabieniu poszczególnych narządów, części ciała, czy ogólnej słabej kondycji organizmu. Warto zatem wiedzieć, że zarówno aktywność fizyczna rozumiana na różnorodne sposoby, jak także i zmiany hormonalne powodują, że zmiany kostne się cofają, albo przynajmniej nie postępują, wywołując nieprzyjemne konsekwencje oraz dyskomfort i ból.

Jako osłabienie tkanki kostnej rozumiemy osteoporozę. Jest to następstwo złamań, może być też brak aktywności przez długotrwały czas. Błahe wypadki, urazy, kontuzje na przykład sportowe –to wszystko nierzadko kończy się stopniowym uszkadzaniem mechanicznym określonych części ciała, a w szczególności kończyn. Niemniej jednak bagatelizowanie takich stanów na co dzień prowadzi z czasem do zrodzenia się ubytków w tkance kostnej. Gdyby jednak rehabilitować nawet kończyny i stawy po urazach, poprzez oddawanie się systematycznej aktywności fizycznej, byłoby znacznie prościej, ponieważ bylibyśmy w stanie zapewnić sobie ruchliwość.
Autor artykułu:

Sposób na zdrowe kości u seniora
Przewiń do góry